Werken met Microsoft Office

Ik werk al naar mijn gevoel eeuwen met de softwareprogramma’s van Microsoft Office. Ik kan lezen en schrijven met Word, gebruik vanaf het begin Outlook, maak weleens een document in Excel en heb ook weleens wat met Access gedaan. Deze laatste gebruik ik al jaren niet meer en het was ook zeker niet mijn favoriete programma. Met Excel kon ik prima uit de voeten, althans dat dacht ik. Tot ik een nieuwe baan kreeg en de opdracht kreeg een overzicht met berekeningen in Excel te maken. Dat viel me vreselijk tegen. Ik kwam erachter dat ik nauwelijks de basisvaardigheden onder de knie had, dus ik moest in actie komen!

Klungelen in Excel

Wat had ik eigenlijk tot nu toe gedaan in Excel? Simpele offertes maken; optellen en aftrekken. Een overzichtje inkoop/verkoop, dat soort dingen. Maar wat ik nu moest maken was wel het serieuzere werk. Formules maken, dat was het eerste struikelblok. Uiteraard kon ik terecht bij een collega met mijn vragen, maar toch bleef ik aanmodderen. Tijd om mijn kennis op te schroeven. Ik legde mijn chef voor om een basistraining Excel te gaan volgen en ik kreeg direct toestemming.

Basiskennis Excel

Er ware verschillende aanbieders van Excel trainingen in mijn stad. Je kan een Excel training op allerlei manieren volgen; klassikaal, op maat, inhouse, e-learning. De laatste had mijn voorkeur. Zo kon ik wanneer ik maar wilde de lesstof doornemen en verloor ik geen tijd met reizen. Ik beschik over voldoende discipline om het ook twee keer in de week op te pakken, dus bleven er twee aanbieders over. Eén van de aanbieders TailorIT had een enorm aanbod aan IT-trainingen en dat betekent automatisch dat dit een specialisatie van hen was. Daarom heb ik voor die aanbieder gekozen. Inmiddels heb ik drie lessen gevolg en ik vind het bijzonder interessant en ook leuk.