NLCSA.nl
Image default
Auto’s en Motoren

Wat is een Ferrari Testarossa?

 

Een Ferrari Testarossa is een inmiddels klassiek model Ferrari dat werd geproduceerd tussen 1984 en 1996. Het gaat om een rode sportauto met een 12-cylinder motor die halverwege de auto is gepositioneerd. De auto maakte haar première in 1984 in Parijs, tijdens de Paris Auto Show. Deze auto is vernoemd naar een nog oudere sportauto, de wereldkampioen Ferrari 250 Testa Rossa uit 1957. Testarossa betekent letterlijk ‘rood hoofd’ en verwijst naar de roodgeverfde cam covers in de motoren van beide auto’s. De Ferrari Testarossa werd ontworpen om enkele problemen van haar voorganger, de Ferrari 512i BB op te lossen. Het ging om een te sterk opwarmende cabine – wat lag aan een leiding die van de radiator voorin naar de motor halverwege de auto liep – en een gebrek aan bagageruimte. Eén van de oplossingen was dan ook om de Testarossa zowel langer als breder te maken dan haar voorganger.

De waarde van een Ferrari Testarossa

Al ten tijde van haar introductie was de Testarossa een daverend succes. De auto werd negen keer getoond op de cover van het Amerikaanse tijdschrift ‘Road & Track’ in slechts zes jaar. De Ferrari Testarossa kostte in 1989 $181.000 in de Verenigde Staten en werd oorspronkelijk voor £62.666 verkocht in het Verenigd Koninkrijk. Tegenwoordig moet je denken aan een waarde van rond de €100.000 plus onderhoud.

De Testarossa en haar tijd

Jack Nerad van ‘Driving Today’ heeft over de Ferrari Testarossa gezegd dat “…het een auto [was] ontworpen en gebouwd om geld te verdienen aan een imago. En aangezien alles in de jaren tachtig draaide om geld verdienen was ze het perfecte voertuig voor haar tijd. De goedmaker was dat het ook een verdraaid goede auto was.” Vandaag representeert de Testarossa nog steeds  de jaren tachtig in al haar glorie.

http://www.ferraritestarossa4sale.com/

Gerelateerde artikelen

Voor een Renault Trafic kun je prima terecht bij één van de vele leasemaatschappijen

Persoonlijke rijles in Zandvoort gezocht?

De trots van ieder bedrijf: de nieuwe lease auto